Genel İş Sendikası Gaziantep İl Temsilciliği, Gaziantep Üniversitesi Hastanesi Poliklinik önünde gerçekleştirdiği basın açıklamasında gece çalışmasının sağlığa zararlı olduğuna dikkat çekti, sağlık sistemindeki krizin derinleşmeye devam edeceğinin altını kalın harflerle çizdi.

Bayram mesai hesaplamalarındaki ücret kayıpları derhal giderilmeli

Basın açıklamasını okuyan Genel İş Sendikası Gaziantep İl Temsilcisi Prof. Dr. Ercan Küçükosmanoğlu, ‘’Genel Sağlık-İş olarak bir kez daha çağrımızı yineliyoruz. Bayram mesai hesaplamalarındaki ücret kayıpları derhal giderilmeli, gece çalışma ücretlerindeki uygulama farklılıkları sonlandırılmalı, toplu sözleşme hükümleri sağlık emekçileri lehine eksiksiz uygulanmalıdır. 112 acil sağlık hizmetlerinde ekip ve ambulans sayıları gerçek ihtiyaçlara göre artırılmalı, keyfi görevlendirmeler sona ermeli, istasyonların fiziki koşulları iyileştirilmeli ve ücret adaletsizliği ortadan kaldırılmalıdır’’ çağrısında bulundu.

Yaşanan tablo maliyet kalemi olarak gören politikaların kaçınılmaz sonucu

Sağlık sistemini ayakta tutan sağlık ve sosyal hizmet emekçilerinin her geçen gün yeni bir hak kaybıyla, yeni bir belirsizlikle ve yeni bir adaletsizlikle karşı karşıya bırakıldığını belirten Küçükosmanoğlu, ‘’Bugün yaşanan tablo, plansızlığın, iş bilmezliğin ve sağlık hizmetini maliyet kalemi olarak gören politikaların kaçınılmaz sonucudur. Bayram döneminde uygulanan idari izin hesaplamaları bunun en açık örneklerinden biridir’’ dedi.

Hesaplamalar nöbet usulü çalışanları 13 saatlik ücret kaybına uğratmıştır

Küçükosmanoğlu, ‘’Her zaman olduğu gibi bu bayramda da aynı kurumda çalışan sağlık emekçileri arasında farklı çalışma süreleri esas alınarak yapılan hesaplamalar nöbet usulü çalışanları 13 saatlik ücret kaybına uğratmıştır. Aynı idari izin uygulamasında mesaili çalışanlar için farklı, nöbet usulü çalışanlar için farklı aylık mesai hesabı yapılmasının hiçbir hukuki dayanağı bulunmamaktadır. Kamu yönetimi keyfiyetle, ben yaptım oldu ile değil eşitlik ilkesiyle yürütülmelidir’’ ifadelerini kullandı.

‘Dünyada gece çalışmasının karşılığı gündüz mesai ücretinin en az iki katı olarak ödenmektedir’ diyen Küçükosmanoğlu, ‘’Genel sağlık-İş olarak yıllardır talebimiz de gece çalışma saatlik ücreti gündüz mesai saatlik ücretinin iki katı olarak ödenmesidir. 8. Dönem toplu sözleşmede kazanım olarak yetkili konfederasyonun kabul ettiği fazla mesaiye denk gelen gece çalışması için fazla mesai ücreti üzerinden yüzde 10 fazla ödeme yapılmasının emeğin karşılığı olarak bir anlamı yoktur ki bu bile bazı illerde ödenip bazılarında ödenmemektedir’’ dedi.

Küçükosmanoğlu, ‘’Bakanlığa bağlı kurumlarda dahi farklı uygulamaların ortaya çıkması, çalışma barışını zedelediği gibi hukuki güvenlik ilkesini de ortadan kaldırmaktadır. Sağlık ve sosyal hizmet emekçileri yoruma açık uygulamalarla değil, açık ve eşit kurallarla görevini yapmak istemektedir. Hakları genişletmesi gereken toplu sözleşme hükümlerinin daraltıcı yorumlarla etkisiz hale getirilmesi sağlık çalışanlarının emeğini sömürmek demektir’’ şeklinde konuştu.

Sağlık emekçileri, ücret adaletsizliğiyle mücadele etmektedir

En ağır sorun yaşanan alanlardan birinin 112 acil sağlık hizmetleri olduğunu aktaran Genel Sağlık İş Sendikası Gaziantep İl Temsilcisi Prof. Dr. Ercan Küçükosmanoğlu, konuşmasını şu kelimelerle sonlandırdı: ‘’Hayat kurtarmak için saniyelerle yarışan sağlık emekçileri; personel yetersizliğiyle, sağlıksız çalışma koşullarıyla, keyfi görevlendirmelerle ve ücret adaletsizliğiyle de mücadele etmektedir. Fiziki koşulları yetersiz istasyonlar, kilometresi çok eski ve bozuk ambulanslar, artan iş yükü, eksik ekip sayıları ve yanlış planlamalar hem çalışanların tükenmesine hem de vatandaşın sağlık hizmetine geç ulaşmasına neden olmaktadır. Buna rağmen yıllardır sahadan yükselen taleplere kulak tıkanmaktadır.’’

Kaynak: Meral Kesenek