Hububat hasadının başlamasıyla birlikte bankalardan Tarım Kredi Kooperatiflerine, ilaç bayisinden gübre bayisine kadar borçlu olan çiftçi, Toprak Mahsulleri Ofisi’nin ödemeyi 21 gün sonrasına bırakmasıyla tüccara mahkum oldu.
Karkamış Ziraat Odası Başkanı İdris Bozkurt, ‘’Her zaman çiftçilerimizi tüccara mahkum etmeyin diye söyledik, lakin sesimizi duyuramadık. Kısacası her yıl olduğu gibi bu yılda çiftçiler 3-5 tüccarın eline ve insafına kalmış durumda’’ dedi.
Tüccarlar ürünü çiftçinin elinden ürünü ucuza alıyor
Hububat hasadının hayırlı olması temennisinde bulunan Bozkurt, ‘’Hububat hasadı başladı, elde edilen verim yüzleri güldürüyor. Ancak çiftçilerin ürününü depoya koyma veya saklama gibi bir durumu yok. Çünkü bankalara, Tarım Kredi Kooperatifleri, ilaç ve gübre bayileri ile petrol istasyonlarına borçlu olduğu için ürünü anında satmak zorunda. Toprak Mahsulleri Ofisi, ödemeyi 21 güne bıraktı. Bunu bilen tüccarlarda ürünü çiftçinin elinden ürünü ucuza alıyor’’ tespitini yaptı.
Dekara 450-500 kilogram arpa alındı
Karkamış ilçesinde arpa hasadının devam ettiğini hatırlatan Bozkurt, ‘’Arpa hasatlarımız sürüyor, sonrasında ise buğday hasadı başlayacak. Sahada yaptığımız gözlemlere göre dekara 450-500 kilogram arpa alındığını gördük. Ama bu rakam doğal afet yaşanmasaydı, daha yüksek olabilirdi. Lakin mevcut durumda rekolte de çiftçilerimizin yüzünü güldürüyor’’ şeklinde konuştu.
Taban fiyatlar çiftçileri hayal kırıklığına uğrattı
Toprak Mahsulleri Ofisi tarafından açıklanan hububat taban fiyatlarına değinen Başkan Bozkurt, ‘’Geçen yıl hububat rekoltesinden umduğunu bulamayan çiftçilerimiz bu sene Toprak Mahsulleri Ofisi tarafından açıklanan fiyatlarla sevinir diye düşünmüştük, fakat çiftçiler yine hayal kırıklığına uğradı. TMO, fiyat açıklamazdan önce piyasada 13,5 liraya satılan arpanın kilogram fiyatı 11 liraya, 17 liraya kadar satılan buğdayın kilogramı ise 14 liraya kadar geriledi. Kısacası bu sene rekolte yüzümüzü güldürdü, ama fiyatlar üzdü’’ değerlendirmesinde bulundu.
Çiftçi üretiyor, ama karşılığını alamayınca üzülüyor
Çiftçiye destek olunması gerektiğini kaydeden Bozkurt, ‘’Çiftçi cefakarca, vefakarca gece-gündüz demeden çalışıyor, üretiyor, ama karşılığını alamayınca üzülüyor. Çiftçi bu ülkenin en büyük değeridir. Hangi şartlarda olursa olsun tarlasını ekmekten vazgeçmez. Dolayısıyla böyle vefakar ve cefakar şekilde çalışan çiftçilere destek verilmeli, yalnız bırakılmamalı. Çiftçi bir kez tarlaya küstü mü yeniden tarlasına dönmesi çok zor olur’’ uyarısını yaptı.





